Ismerkedj meg a szédületesen élelmes fickóval, aki feltalálta a macskaalmot
2024. március 21 - Képek: Getty Images Hungary
2024. március 21 - Képek: Getty Images Hungary
Edward Lowe (1920-1955) amerikai üzletembernek köszönhetjük a mai is ismert csomósodó macskaalmot. Tulajdonképpen a „semmiből hozott létre egy terméket, piacra dobta, feltalált hozzá egy iparágat, majd dollármilliókért eladta az üzletét”. Halála idején a mai infláció mértékével számolva üzlete körülbelül 960 millió dollárt ért, ami átszámítva több mint 347 milliárd forintnak felel meg. Lehet, hogy Jeff Bezos is tőle tanult?
Lássuk máris, milyen parádés információkra bukkanhatunk még, ha a macskaalom története kerül terítékre.
Nos, a feltalálta kifejezés egy picit talán erős ebben a kontextusban, az azonban tagadhatatlan, hogy forradalmasította a macskatartás egy igen lényeges területét, amikor felfedezte az abszorbens anyagokban rejlő lehetőségeket. Amikor visszatért a II. világháborúból, Lowe apjával együtt agyagot, fűrészport és homokot árult ipari mennyiségben. A történet szerint egyik ismerőse, Kaye Draper egy nap azzal kereste meg, hogy homokra lenne szüksége, amivel feltöltheti a macskája alomtálcáját. Lowe a hölgynek Fuller Earth agyagot ajánlott homok helyett, az ugyanis megfagyott a hidegnek köszönhetően. Még jobb megoldásnak is tűnt, más anyagokkal ellentétben ez ugyanis magába szívta a nedvességet és a szagokat is, így a hölgy el volt ragadtatva.
A kezdet ilyen szerényen indult, ám a csoda nem sokáig váratott magára. A férfi 1947-ben úgy döntött, hogy egy teljesen új világot teremt a macskatartók számára. Az agyag mint az alomtálcák töltőanyaga akkora jelentőséggel bírt, hogy egyesek szerint ez a macskatartók számának folyamatos növekedéséhez vezetett. Jonathan Eig író a macskatulajdonlási arány növekedését ennek az úttörő ötletnek tulajdonította: „Nem arról van szó, hogy a macskák javítottak a személyiségükön, hanem hogy kényelmesebbé vált a macskatartás.”
Ahogy az azonban lenni szokott, csak azért, mert az ismerős azonnal lecsapott az ötletre, nem jelenti azt, hogy a világ is ilyen gyorsan reagált. Az 50-es és 60-as években Lowe úr útnak indult új találmányával. Annak érdekében, hogy terméke ott legyen minden alomtálcában, bemutatókkal és mintákkal látta el az állatkereskedéseket. Emellett rendszeresen részt vett kiállításokon és kongresszusokon, valamint kapcsolatba lépett macskatenyésztőkkel és állatvédelmi társaságokkal is. Sőt, még női magazinokban is hirdette a Lowe’s Kitty Littert, ahol kiemelték, hogy szagtalanít és szárít is 1 dollárért. (A csomag 2,3 kg-os volt.) Bár pontos számok nem állnak rendelkezésre, több tucat levelet őrzött meg Lowe és felesége, Darlene, amelyben háziasszonyok üzeneteivel igazolják a hirdetések sikerét. Sokan nem is elégedtek meg a csomagos kiszereléssel, többet akartak a termékből.
99%-ban pormentes alom és Ed Lowe:
A történetből is remekül kitűnik, hogy Lowe úr fantasztikus üzleti érzékkel rendelkezett, amiről ma is példát vehetnek azok, akik valami újításon törik a fejüket. Pedig neki is szembe kellett nézni számos kihívással. Az egyik ilyen az volt, amikor az első időkben egy helyi állatkereskedésnek azt javasolta, hogy adja a terméket 65 centért. Ez átszámítva ma valamivel több mint 8 dollárnak felelne meg. A tulajdonos azt mondta, hogy az túl drága, a homok sokkal olcsóbb. Ed azonban hitt a termékben, így azt mondta a tulajdonosnak, hogy addig adja ingyen a vevőknek a Kitty Littert, míg azok nem hajlandók fizetni érte. A terve pedig bevált.
Az 1980-as években a Cloroxszal szemben majdnem elvesztette az üzletét, az 1990-es évekre azonban az Edward Lowe Industries újra piacvezetővé vált. Utolsó éveiben úgy döntött, hogy halála után az a legjobb módja a vállalkozása folytatásának, ha átadja befektetők egy csapatának. Ez meg is történt 1990-ben, a cég neve Golden Cat Corporation lett, amelyet halála után eladtak a Ralston Purinának.
Felesége, Darlene szerint Ed soha nem szűnt meg feltenni a bűvös kérdést, vagyis hogy miért csinálunk valamint úgy, ahogy. Még 1985-ben is, hiába volt sikeres a biznisz, Lowe továbbra is működtetett egy 35 macskából álló kutatási macskatelepet, hogy jobban megérthesse, így még jobban kiszolgálhassa a kedvenceinket. A kutatási telep nemcsak a termékfejlesztésben játszott szerepet, hanem a macskák viselkedésével kapcsolatos megfigyeléseiket is felhasználták tanácsorientált reklámokhoz. Sosem csupán pénzre akart szert tenni a cirmosok keresztül; mindig – még milliárdosan is – az maradt, aki volt: valódi rajongója és tisztelője a macskáknak.
Ed Lowe vagyok, és szeretem a macskádat:
Mindenből van egy első, igaz? Ide kattintva megismerkedhetsz az első macskakiállítás történetével. Itt pedig, hogy a témánál maradjunk, bemutatjuk a különböző macskaalmok előnyeit és hátrányait.
Kövess minket!
Kapcsolódó cikkek