hirdetés

A lefestett macskák bizarr, mégis lenyűgöző világa: a felvilágosodás korában a veszélyes nőiesség megtestesülését látták bennük

Hangai Lilla

2023. április 29 - Képek: amin_ghodsi82/Instagram; Getty Images Hungary

A macskák festőművészetben való megjelenése nagyon különleges világot tár a szemünk elé. Ráadásul sokáig tartotta magát a hit, mely szerint a cicákat különösen nehéz illusztrálni rejtélyes aurájuk miatt. A 18. századi francia macskák ábrázolásáról az összegyűjtött megfigyeléseket leginkább Jean-Baptiste Siméon Chardin A rája című festménye kristályosítja ki.

hirdetés

A fantasztikusan meleg hangulatú, mégis bizarr képen egy macskát láthatunk az asztalon állva, amint egy felakasztott rája és különböző halak mellet egyensúlyoz. Ez a bizonytalan, megrettent állat az évszázad jelképe lett. A macskák megjelenése a képzőművészetben sokakban zavart és ellentmondást keltett, és talán kelt még a mai napig is. Olyan hosszú ideig voltak a boszorkányság, a sötét, démoni erők és az alakoskodás szimbólumai, hogy nem tudtak velük mit kezdeni úgy, hogy a festők ecsetvonásai halhatatlanná tették őket.

Érdekes módon ennek ellenére, vagy éppen ezért, hatalmat gyakoroltak a művészek és mecénásaik felett. Emiatt pedig egyre gyakrabban és gyakrabban jelentek meg az otthonokban és a műalkotásokon is, melyek ezeket a hétköznapi tereket ábrázolták.

Ma arra teszünk kísérletet, hogy megjelenítsük, ez a kérlelhetetlen, megalkuvásra képtelen önállóság és függetlenség miként jelenik meg a macskák történelmének kulcsfontosságú pillanataiban. Egészen konkrétan a felvilágosodás idejében, amikor is bekerültek az elit körökbe, és megjelentek a francia kulturális színtéren.

Jean-Baptiste Siméon Chardin

Felfoghatatlanok, akár a női lélek mélységei

A 18. századi művészek és gondolkodók – akárcsak elődeik – felismerték, hogy a macskák kihívást jelentenek a következetes világfelfogás számára. A cirmosok megtestesítették mindazt, amit a felvilágosodás gondolkodói nem tudtak racionalizálni vagy kategorizálni. Ebben a tekintetben nem véletlen hát, hogy a macskákat szorosan összekötötték a női szubjektivitással és szexualitással. Olyan erőkkel, amelyekhez a művészek és a gondolkodók is elkerülhetetlenül vonzódtak, de nehezen tudták megérteni, magukba fogadni.

A 18. századi francia vizuális kultúrában a macskák a felvilágosodás egyik legveszélyesebb és legforradalmibb melléktermékének: a személyes és politikai szabadságnak az emblémájává is váltak. A művészet ezt a témát hitelesen nehezen tudta képviselni, ám ők pedig könnyebbé tették ennek a területnek az ábrázolását. Két festményt említhetünk meg ebben a kérdéskörben: Jean-Baptiste Perronneau Magdaleine Pinceloup de la Grange macskával című művét (1747, Getty Museum, Los Angeles) és Jean-Baptiste Oudry Le Chat, Le Général című alkotását (1728, magángyűjtemény).

Amint ezek a festmények is bizonyítják, a felvilágosodáskori művészek kiapadhatatlan forrásként tekintettek a cicákra. Megoldották számukra a nehéz témák reprezentálásának problémáját is.

Perronneau említett alkotása:

Az ellentéteket testesítik meg, aminek komoly hatása van

Az állatokkal foglalkozó tudományos irodalom száma az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt, amely munkákban változatos perspektívákból vizsgálják az állattudatot, valamint az ember-állat viszonyt. Ezekkel a modern módszerekkel olyanok nyomdokaiba lépünk, akik a képzőművészettel próbálták meghatározni, illetve feltárni ezeket a kérdéseket és összefüggéseket. A 18-19. század az állatiság modern felfogásában kulcsfontosságú időszak. És a macskáknak jelentős szerepe volt benne.

A 17-18. században váltak a macskák kedvelt házi kedvencekké; többé már nem voltak praktikus rágcsálófogók. Robert Darnton kultúrtörténész, aki a 18. századi francia kultúrára specializálódott, dokumentált egy határozott ambivalenciát a macskatermészettel kapcsolatban a felvilágosodás korából. A macskáknak az ördögiséggel és a deviáns szexualitással való folyamatos kapcsolata, a szeretet és a gyűlölet közötti ingaszerű mozgás tükrözi a tényleges fizikai lényegüket: a macskák egyszerre lágyak és kemények, gyengédek és gonoszok, barátságosak és tartózkodók, függők és függetlenek. Így már érthető, hogy sokunkhoz miért állnak olyan közel. Látjuk bennük saját magunkat. A gyengeségeinket és erősségeinket is. Mondhatni bizarr módon emberiek. És talán ebből ered az is, hogy sokan zsigerileg irtóznak tőlük, de nem feltétlenül tudják megmondani, hogy miért.

Oudry alkotása:

Súlyos kérdések megválaszolására készteti az embert

A 18. században macskákkal kapcsolatban felmerülő problémák szorosan összefüggenek a filozófiai megfontolásokkal arról, hogy mit jelent embernek és állatnak lenni. A macska első nagy teoretikusa, Michel de Montaigne híresen a macskák sajátos filozófiai problémája, valamint az állati és emberi én összemérhetősége mellett érvelt. 1580-ban azt kérdezte: „Ki tudja, amikor a macskámmal játszom, vajon nem élvezi-e jobban ezt, mint én, és nem használ-e ő engem időtöltésként?”

Montaigne javaslata, miszerint a macska játszik vele, és nem fordítva, felborítja az ember-állat hierarchiát. De ahogy Erica Fudge szerző fejtegette – akinek a reneszánsz és az állatok tanulmányozása a szakterülete –, Montaigne macskája a filozófus számára egy olyan figuraként is szolgált, amiről csak annyit tudunk biztosan, hogy nincs bizonyítékunk a hozzá fűződő kérdésben, így csak a dolgok szkeptikus vizsgálatára támaszkodhatunk. Ez a gondolatmenet szinte egyedülálló a kora újkori gondolkodásban.

A macskák problémát jelentettek a hétköznapi felfogásban, a művészetben és a filozófiában is. Amikor a felvilágosodás gondolkodói az állati értelemről és a kommunikációról beszéltek, szinte mindig a kutyákat hozták példának. Az írók és gondolkodók többnyire egyáltalán nem voltak hajlandók foglalkozni a macskákkal, mert bonyolultak és érthetetlenek. A mai napig is kitartóan jelenlévő rossz hírüket egy sor rosszul „megfestett” sztereotípiának köszönhetik.

Michel de Montaigne

Konklúzió – vagy legalábbis valami olyasmi

Érdekes megfigyelni, hogy aki a macskákat ilyen-olyan okból nem szereti, az általában rendkívül elkötelezetten, hevesen védi az álláspontját, és igyekszik minden alkalommal ki is fejteni azt. Míg a kutyák esetében ez a hozzáállás szinte egyáltalán nincs jelen. Többször írtunk már arról, hogy ennek az ellenállásnak és a negatív megítélésnek a legtöbb esetben csupán egy oka van: nem értjük őket. És ami még rosszabb, olyan viselkedést várunk tőlük, mint a kutyáktól, ami még visszásabbá teszi a szituációt.

Ahogy ebből a rövid cikkből is látható – amit még hosszú oldalakon keresztül tudtunk volna folytatni –, a festészettől indultunk, majd a filozófiánál lyukadtunk ki. Félelmetes, megdöbbentő és a múltat megnyitó világot tárnak a szemünk elé egyszerűen csak azzal, hogy léteznek, és a háziasítás ellenére sem voltak hajlandóak megalkudni. Mi alig várjuk, mit tartogatnak még nekünk!

ember nem szereti a macskát ember szereti a macskát érdekesség érdekességek macskákról festmény filozófia franciaország kultúra macska ember kapcsolat macska ember kötődés macska és ember macska festményeken macska hatása emberre macska kultúra macska megítélése macskás festmények művészet
hirdetés

Kapcsolódó cikkek

További cikkeink

A kutyákat is szereted?
Látogass el az Az én kutyám oldalunkra is!